Statické www, které se dají prohlížet jen na obrazovkách stolních počítačů jsou dávno pasé. Mějte to na paměti, čeká-li vás poptávkové řízení, výběr experta a následná tvorba webu. JavaScript musí být zabudován do kódu vašich budoucích stránek, aby v nich fungovala tlačítka, animované obrázky a především objednávkové a rezervační formuláře. 

Tak bude rovněž zajištěna plná responzivita platformy pro všechny velikosti displejů. Tvorba webu bez Javascriptu by naopak mohla přivést váš online projekt ke krachu. Využijte proto stručný úvod do této problematiky, ať si dokážete i z pozice laiky zajistit rentabilní webovky.

Co je JavaScript a co umí

JavaScript je pojmenování skriptovacího jazyka, kterým programátoři kódují www. Většinou ho během tvorby webu vkládají přímo do příkazů napsaných v HTML.

Díky JavaScriptu fungují na stránkách všechny interaktivní prvky, které běžně používáme – například animace a tlačítka. Kromě toho “pohání“ JavaScript také různé druhy formulářů, které nám umožňují rozesílat poptávky, rezervovat služby nebo si objednat zboží.

JavaScript je zodpovědný také za flexibilní webdesign, který vypadá dobře i na různě velkých monitorech. Tato vlastnost www je z hlediska jejich ekonomického zisku absolutně klíčová a proto si ji srozumitelně vysvětlíme v samostatném odstavci.

Responzivita = hlavní důvod pro tvorbu webu s Javascriptem

Konkurenceschopné stránky se musí umět přizpůsobit více druhům zařízení, kde si je lidé prohlíží. Tvorba webu pomocí Javascriptu nám zajišťuje příslušný responzivní neboli přizpůsobivý design. Díky tomu jsou www optimalizovány  jak pro displeje smartphonů a tabletů, tak pro notebooky a běžné monitory u stolních počítačů.  

Schopnost stránek měnit flexibilně svůj vzhled podle optiky přístroje se při tvorbě webu ošetřuje Javascriptem tak, že se rozměry jednotlivých prvků neuvádí v pixelech, ale v procentech. Stejný procentuální přepočet zajišťuje též adekvátní responzivitu obrazových elementů.

Jedině a pouze 100% responzivní www mají šanci přežít a uplatnit se v nekonečném digitálním moři;  ostatně to dokazuje interní statistika jakýchkoliv webovek. Je zkrátka třeba si uvědomit, že přinejmenším polovina uživatelů brouzdá v síti prostřednictvím mobilů. To znamená, že nás neprofesionální tvorba webu s vadným Javascriptem a potažmo celou responzivitou, nás může každý den připravit zhruba o 50 % potenciálních návštěvníků.

Teď už je jasné, proč se tvorba responzivního webu včetně kódování v Javascriptu tak pečlivě kontroluje, když si objednáme úpravu nebo též SEO-optimalizaci stránek pro vyhledávače za účelem zvýšení online tržeb.  

Jak souvisí tvorba uživatelsky přívetivých webů s Javascriptem 

Dalším faktorem, který dokáže hluboce ovlivnit profitabilitu stránek, je user-friendly design. Tím zdaleka není myšlen jen inteligentní a lákavý vzhled, ale též snadná obslužnost webu. Pokud se v něm uživatelé neustále ztrácí a musí spekulovat, kde by mohli tu či onu informaci objevit, je to špatně.

Naopak kvalitní tvorba webu dokáže prostřednictvím JavaScriptu usnadnit našim zákazníkům a tím pádem i nám život v mnoha směrech. Pro lidi vytváří přehledné formuláře, které při opakovaných objednávkách sami vyplňují kolonky se jmény včetně adres. Nebo nás varují, když se požadavek snažíme odeslat špatně vyplněný. Rovněž tlačítka kódovaná JavaScriptem, která klienty včas přesměrují na to správné místo, přispívají k oblíbenosti stránek.

Nevadí tedy, že nejste ajťáci, protože nyní už máte dostatečný přehled o významu tvorby webu JavaScriptem. Už je vám jasné, že bez tohoto kódovacího jazyka by se stránky jevily staticky a žádné interaktivní formuláře by nemohly generovat zakázky. Webovky by také oslovovaly méně než polovinu zájemců jen kvůli tomu, že se nedají zkoumat smartphonem. Proto vždy trvejte na tvorbě moderního webu s JavaScriptem, který vás prosadí mezi konkurenty na internetu.

Martin Lorenc